7/06/2015

Leros - Travel Guide

Leros, Grekland, reseguide
Här kommer de - de utlovade bilderna från Grekland. Vi hade en helt underbar resa med hela släkten - först 1 vecka på Kos med världens mysigaste strand, roadtrips och en och annan utekväll med brorsorna, följt av 1 vecka på Leros som var en sådan himla charmig liten ö. Jag läste någonstans i en reseguide att Leros skulle vara som "det gamla Grekland". Och det var det verkligen. Jag blev helt förälskad i alla vitmålade hus med blåa dörrar, söta fiskegubbar och romantiska kvarter. Man kände liksom att det var en ö med historia - där villor som en gång varit pampiga hem tillhörande stadens rikaste nu kantade gatorna i sina blekta pastellfärger och trasiga fönsterluckor. Övergivna men samtidigt så vackra i sin ofullständighet. Och sånt är jag svag för förstår ni. Jag läste också i reseguiden att ön ofta besöktes av konstnärer och författare och jag kan verkligen förstå varför. Ön kryllar av inspiration. Men oavsett om ni är aspirerande författare eller bara vanliga turister så kan jag varmt rekommendera er att besöka Leros - här nedan tipsar jag om mina Leros-favoriter:


B O E N D E
Vi bodde på Crithonis Paradise Hotel och det kan jag varmt rekommendera - stora ljusa rum med högt i tak och supermysigt läge med havsutsikt.

R E S T A U R A N G E R
El Greco var fantastiskt mysigt - drick ett glas bubbel och se solen gå ner vid denna strandpärla. Missa inte deras Home made cake - sååå god!

Mylos Fish Restaurant - romantik på hög nivå får du på den här restaurangen belägen precis vid vattenbrynet brevid en gammal kvarn. Jag åt deras pasta med räkor, svamp, vitt vin och grädde och den var  g u d o m l i g.

S T R Ä N D E R
Panteli Beach - Leros Capri stod det beskrivet i en liten broschyr och jag som älskar Capri älskar verkligen också den här stenstranden kantad av mysiga restauranger och barer.

Liskaria är en riktig liten pärla som min faster hittade av en slump. En boho-chic strand med coola greker och världens skönaste beach bar - Zephyros Café. Testa jordgubbsmilkshaken och kalkonburgaren när du är där!



LOVE,
LINE





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar